Zulhijah adalah bulan berkat yang dipenuhi dengan peristiwa ibadah
haji dan korban. Bagi umat Islam, Aidiladha sudah sinonim dengan amalan
korban. Ibadah itu adalah sesuatu yang berbentuk sosial yang amat
dituntut agama kepada yang mampu iaitu hukumnya sunat muakad, iaitu
sunah yang digalakkan atau dituntut ke atas setiap individu Muslim yang
merdeka, berakal, baligh dan berkemampuan melakukannya. Insya-Allah dengan niat berkorban kerana Allah dengan hati penuh
ikhlas, kita akan mendapat ganjaran pahala dan hidup dilingkari
keberkatan.
Firman Allah s.w.t dalam Surah Al-Kautsar ayat 2 yang bermaksud,
“Maka kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata dan sembelihlah
korban sebagai tanda bersyukur.”
Firman Allah itu menjelaskan kepada kita perihal ibadah korban yang
memperingatkan kita nilai kesyukuran dan ketakwaan kepada Allah.
Jadi, dapatlah kita katakan bahawa melaksanakan ibadah korban itu adalah
manifestasi iman dan takwa seorang mukmin. Sekarang kita tinjau pula
apa sabda Rasulullah s.a.w. Diriwayatkan oleh At-Tirmidzi, Rasulullah
bersabda yang bermaksud, “Aku diperintahkan dengan menyembelih korban
itu dan ia adalah sunat ke atas kamu.”
Ibadah korban bermaksud menyembelih haiwan yang tertentu jenisnya
daripada ternakan yang dikategorikan sebagai Al-An’am iaitu seperti
unta, lembu, kerbau, biri-biri dan kambing pada hari Nahar atau Hari
Raya Haji (10 Zulhijah) dan pada hari-hari Tasyrik (11, 12 dan 13
Zulhijah) kerana bertaqarrub (iaitu mendekatkan diri) kepada Allah.
Ibadah korban menjadi landasan terbaik ke arah penyediaan kekuatan
diri untuk menghadapi cabaran. Ia lambang ketakwaan seseorang hamba
kepada Allah, asalkan korban yang dilakukan itu berdetik daripada hati
yang tulus ikhlas kerana-Nya sebagaimana maksud firman Allah dalam surah
al Hajj ayat 37, bahawa yang dinilai dan diterima Allah hanya ibadah
korban yang dilakukan dengan hati ikhlas berasaskan takwa.
Ibadah korban mempunyai nilai ganjaran pahala besar yang dijanjikan
Allah. Walaupun ia hanya sunat muakad hukumnya, tetapi bagi yang mampu
jika tidak menunaikan ibadah korban itu hukumnya makruh.
Nabi s.a.w berpesan melalui hadisnya, “Tidak ada amalan yang
dilakukan anak Adam pada Aidiladha yang lebih disukai Allah melainkan
menumpahkan darah (menyembelih binatang korban). Sesungguhnya binatang
korban itu akan datang pada hari kiamat bersama tanduk, kuku dan bulunya
dan Allah memberi pahala ibadah korban itu sebelum darah binatang
korban itu jatuh ke bumi. Oleh itu, elokkanlah korban kamu.” (Hadis
riwayat at Tirmidzi dan Ibnu Majah). Demikian fadilat ibadah korban
daripada perspektif ganjaran pahala.
Namun demikian, ibadah korban sebagaimana tujuan membuktikan
ketakwaan seseorang hamba Allah juga akan dapat membentuk ekologi
kehidupan komuniti umat Islam yang bersatu dan saling bantu membantu.
Hal itu pasti dijana kukuh kerana seseorang yang melakukan ibadah korban
itu akan membahagi-bahagikan daging korban kepada orang miskin yang
memerlukan.
Secara tidak langsung hikmah yang tersirat ini akan membuahkan sikap
prihatin dalam sesebuah masyarakat. Sikap membantu dan peka kepada
orang miskin sesama Islam sangat dituntut dalam agama.
Dengan itu juga akan lahirlah masyarakat Islam yang aman dan
harmoni. Tiada lagi unsur dengki, tetapi yang dibina adalah semangat
ukhuwah berasaskan ketakwaan dan mengharapkan keredaan Allah. Ibadah
korban akan membudayakan ahli masyarakat hidup dalam sikap pemedulian
yang kental.
Hubungan silaturahim itulah yang akan mengukuhkan perpaduan ummah
selain dapat mengerjakan syiar Islam. Imam al Ghazali pernah mengatakan,
“Silaturahim adalah amalan mulia nabi dan rasul, sehinggakan orang yang
memutuskan silaturahim dianggap telah melakukan dosa besar. Jadi,
ibadah korban itu adalah landasan terbaik dan berkesan untuk memupuk
silaturahim dan membentuk umat Islam yang bersatu.”
Keseluruhannya, amalan korban itu mengandungi falsafah tersirat yang
sangat wajar diaplikasikan dalam segenap lapangan kehidupan. Jangan
hanya kita melihat ia sebagai suatu ibadah, tetapi dalam kehidupan
seharian kita lupa untuk membudayakan sikap berkorban untuk golongan
memerlukan.
Jika sikap sanggup berkorban itu sudah sebati dan berbudaya mantap
dalam diri setiap umat Islam, tentu akan wujud ikatan ukhuwah yang
mantap dan dapat hidup bersatu dalam suasana aman damai. Ini sekali gus
dapat memperkasa jati diri ummah dengan penampilan perwatakan yang
kondusif dan mulia.
Nabi bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang menyenangkan orang
susah, Allah akan menyenangkannya di dunia dan akhirat. Sesiapa yang
menutup keburukan seorang Muslim, Allah akan menutup keburukannya di
dunia dan akhirat. Dan Allah akan menolong seorang hamba selagi ia
berusaha untuk menolong saudaranya.” (Hadis riwayat Muslim)
Demikian Islam mengajar umatnya hidup dalam suasana harmoni dan
bersatu. Oleh itu, ibadah korban dalam Aidiladha adalah wadah terbaik
untuk merealisasikan matlamat tersebut dan seterusnya dilanjutkan
sebagai amalan hidup. Dengan sikap hidup bermuafakat, saling membantu
antara satu sama lain, serta nilai kekitaan yang padu, pastinya
seseorang mukmin itu dapat meluaskan wilayah kebaikan serta melebarkan
jaringan kebajikan sebagai insan yang sentiasa mengharapkan keredaan
Allah. Inilah pengertian tersirat daripada ibadah korban itu.
Justeru, umat Islam sepatutnya meneruskan erti berkorban dalam
kehidupan seharian dan tidak hanya semasa Aidiladha. Jika amalan
tersebut diterapkan dan dijadikan satu budaya peribadi setiap insan,
pasti kehidupan bermasyarakat dan bernegara akan memancarkan senario
yang amat kondusif dan dinamik.
Sumber
Sumber
No comments:
Post a Comment