Bagi anda yang ingin mengerjakan solat, terlebih dahulu perlu
bersuci. Apabila anda sudah memastikan semuanya suci termasuk tempat dan
pakaian, bahkan anggota badan anda melalui wuduk, janganlah lupa isi
badan anda yang menjadi diri anda sendiri iaitu hati. Bersungguh-sungguhlah menyucikan hati dengan bertaubat dan menyesal
atas perbuatan terlanjur serta memusatkan keazaman untuk
meninggalkannya pada masa akan datang. Jadi, sucikanlah batin anda
itu kerana batiniah (hati) adalah tempat yang dilihat oleh Tuhan.
Adapun menutup aurat, ketahuilah ia membawa maksud menutup tempat yang jelek pada badan anda daripada mata manusia. Sesungguhnya yang zahir daripada badan anda adalah tempat pandangan
manusia. Namun, bagaimanakah fikiran anda mengenai aurat batin anda dan
rahsia anda yang cela, sedangkan ia tidak dilihat selain oleh Tuhan
anda Azza wa Jalla?
Oleh itu, bentangkanlah segala kekejian itu pada
hati anda dan mintalah diri anda menutupkannya. Yakinlah bahawa tiada
suatu pun yang dapat menutupkannya pada penglihatan Allah Taala. Hanya
segala kekejian itu dapat ditutup oleh penyesalan, malu dan takut.
Dengan menghadirkan segala kekejian itu ke dalam hati, dapatlah anda
memperoleh faedah, menggerakkan ‘tentera’ takut dan malu dari tempat
persembunyiannya. Lalu dengan yang demikian, anda hinakan diri anda
dan hati anda akan menjadi tenteram di bawah perasaan malu itu. Tegak
berdirilah anda di hadapan Allah Azza wa Jalla, sebagaimana berdirinya
hamba yang berdosa, berbuat jahat dan melarikan diri selama ini sudah
menyesal. Ia kembali kepada tuannya dengan kepala menekur kerana malu
dan takut.
Adapun menghadap kiblat, yakni memalingkan wajah
zahir anda dari pihak lain kepada pihak Baitullah. Adakah anda
berpendapat, bahawa memalingkan hati dari segala hal yang lain kepada
perintah Allah Azza wa Jalla, tidak diminta daripada anda? Sebenarnya,
amat jauh daripada yang demikian! Sesungguhnya segala yang zahir ini
adalah penggerak bagi batin, pengendalian dan penenangan bagi segala
anggota badan dengan penetapan arah yang satu itu. Justeru, segala
yang zahir itu (gerak fizikal) tidaklah menderhakai hati. Ini kerana
apabila ia menderhakai dan menganiayai di dalam segala geraknya dan
berpalingnya kepada semua pihak itu, nescaya dia menarik hati daripada
wajah Allah Azza wa Jalla.
Dari itu, hendaklah wajah hati
anda bersama dengan wajah tubuh anda! Ketahuilah, sekiranya muka tidak
menghadap ke arah Baitullah, kecuali dengan berpaling kepada selainnya,
maka begitu juga hati tidak akan berpaling kepada Allah Azza wa Jalla
kecuali dengan mengosongkan hati itu daripada selain-Nya. Sabda Nabi SAW, mafhumnya: “Apabila berdirilah hamba kepada
solatnya, maka hawa nafsunya, wajahnya dan hatinya berpaling kepada
Allah Azza wa Jalla adalah seperti hari dia dilahirkan oleh ibunya.”
Adapun iktidal dengan berdiri betul adalah berdiri lurus dengan diri
zahir dan hatinya di hadapan Allah Azza wa Jalla. Hendaklah kepala
anda iaitu anggota tubuh anda yang tertinggi menekur, menunduk dan
melihat ke bawah. Malah, hendaklah merendahkan kepala dari
ketinggiannya memberi pengertian kepada keharusan bagi hati untuk
merendahkan, menghinakan dan melepaskan daripada sifat keangkuhan dan
kesombongan.
Selain itu, hendaklah ada pada ingatan anda di
sini yakni tergurisnya di hati berdiri di hadapan Allah Azza wa Jalla
pada huru-hara pandangan ketika datang untuk pertanyaan amal.
Ketahuilah, dalam keadaan ini sesungguhnya anda adalah berdiri di
hadapan Allah Azza wa Jalla. Dia melihat kepada anda. Dari itu
berdirilah di hadapan-Nya sebaik mungkin. Sekiranya anda boleh berdiri
di hadapan penguasa atau raja dengan baik dan penuh perhatian, mengapa
tidak apabila anda berdiri di depan Tuhan? - Disusun berdasarkan kitab
Ihya Ulumuddin)
Sumber
No comments:
Post a Comment