ASSALAMU'ALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA..........SELAMAT DATANG KE BLOG MASJID ANNUR..........SEMOGA AMALAN KITA PADA HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM..........MARI BERSAMA-SAMA MENGIMARAHKAN MASJID KITA.

Tuesday 26 June 2012

DARIPADA AL-QURAN: SIFAT-SIFAT ALLAH SWT

Berikut adalah antara ayat-ayat Al-Quran yang menyatakan mengenai sifat-sifat Allah SWT:

  • Allah SWT itu Qidam (Paling Awal) - Dialah Yang Awal dan Yang Akhir, Yang Zahir dan Yang Batin dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu. (Hadiid : 3)

  • Allah SWT itu Hayyan (Hidup) dan baqo' (Kekal) - Semua makhluk tunduk kepada Yang Hidup lagi Maha Pengatur. (Taahaa : 111).   Bertakwalah kepada Allah SWT Yang Hidup (Kekal) dan yang tidak mati. ((Al Furqan : 58).   Dialah Yang Hidup Kekal, tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia, maka senbahlah dia dengan menunaikan ibadah kepadaNya. Segala puji bagi Allah SWT Tuhan Sekelian Alam. (Al Mukmin : 65)

  • AllahSWT Pemilik Keagungan dan Kemuliaan - Dialah Allah SWT yang tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia, Raja Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang mengurniakan keamanan, Yang Naha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang memiliki segala keagungan. Maha Suci Allah SWT dari apa yang mereka sekutukan. (Al Hasyr : 23).   Dan tetap kekal Zat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan. (Ar Rahman : 27)

  • Allah SWT Itu Qimuhu Binafsihi (Berdiri Sendiri) - Allah SWT, tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang Hidup Kekal lagi berdiri sendiri, Dia tidak mengantuk dan tidak tidur. KeagunganNya apa yang ada di langit dan di bumi. (Al Baqarah : 255).   Allah SWT, tidak ada tuhan (yang berhak disembah) selain dia. Yang Hidup Kekal lagi sentiasa berdiri sendiri. (Ali Imran : 2)

  • Allah SWT Maha Besar dan Maha Tinggi - (Dia) mengetahui yang ghaib (tersembunyi) dan yang nyata, Yang Maha Besar lagi Maha Tinggi. (Ar Ra'd : 9).   Sesungguhnya Allah SWT, Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha besar. (Al Hajj : 62).   Sesungguhnya Allah SWT, Dialah Yang Hak dan sesungguhnya apa sahaja yang mereka sembah selain Allah SWT itulah yang batil. Dan sesungguhnya Allah SWT, Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar. (Luqman : 30).    Tidaklah berguna syafaat di sisi Allah SWT melainkan bagi orang-orang yang telah diizinkanNya memperoleh syafa'at itu, sehingga apabila telah dihilangkan ketakutan dari hati mereka, mereka bertanya, "Apakah yang telah difirmankan oleh Tuhanmu?" Mereka menjawab, "(Perkataan) yang benar." Dan Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar. (Saba' : 23).    Maka bertasbihlah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang Maha Besar. (Al Waqi'ah) : 74)

  • Allah SWT Berbeza dengan Segala Sesuatu (Mukholafatu lil hawaditsi) - Tidak ada sesuatu yang menyerupai Dia dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat. (Asy Syura : 11)

No comments:

Post a Comment