ASSALAMU'ALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA..........SELAMAT DATANG KE BLOG MASJID ANNUR..........SEMOGA AMALAN KITA PADA HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM..........MARI BERSAMA-SAMA MENGIMARAHKAN MASJID KITA.

Wednesday 14 November 2012

MENJELANG TAHUN BARU 1434 HIJRAH

Alhamdulillah, kita bersyukur kehadrat Allah SWT pada setiap tahun, apabila tibanya bulan Muharram kita akan terkenang kembali peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w dari Mekah Al-Mukaramah ke Madinah Al-Munawarah. Peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w merupakan sejarah agung yang telah membawa perubahan kepada kehidupan umat Islam pada ketika itu kepada kehidupan yang lebih bertamadun dan sempurna.

Rasulullah s.a.w. telah membuktikan melalui hijrah agung baginda dengan meninggalkan kota Mekah menuju ke kota Madinah semata-mata mematuhi perintah Allah SAW untuk menegakkan agama Islam. Hijrah baginda telah membawa perubahan yang besar kepada kebangkitan dan perkembangan agama Islam. Dengan hijrahnya baginda, maka umat Islam di Madinah semakin ramai, dan akhirnya menjadi umat yang teguh dan bersatu padu dari segi keimanan dan persaudaraan. Dan yang lebih ketara lagi agama Islam semakin pesat dan berkembang maju.

Allah SWT berfirman dalam surah Al-Baqrah ayat 218 tafsirnya:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah, mereka itulah yang mengharapkan rahmat Allah. Dan Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Pengasih".

Sebagai tanda kesyukuran kepada Allah SWT pada petang menjelang tahun baru Hijrah ahli kariah Masjid Annur bersama-samalah hadir ke Masjid Annur bagi membaca doa akhir tahun 1433 Hijrah dan membaca doa awal tahun 1434 Hijrah dengan harapan mudah-mudahan diampunkan segala dosa kita dan semoga kita semua akan mendapat petunjuk dan rahmat Allah Subahanahu Wata'ala. Amin Ya Rabbal Alamin.

Surah At-Taubah ayat 100 tafsirnya:
"Dan orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama masuk Islam di antara orang-orang Muhajirin dan Ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan mereka redha kepada Allah. Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang agung"





No comments:

Post a Comment