ASSALAMU'ALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA..........SELAMAT DATANG KE BLOG MASJID ANNUR..........SEMOGA AMALAN KITA PADA HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM..........MARI BERSAMA-SAMA MENGIMARAHKAN MASJID KITA.

Tuesday 6 December 2011

SAHSIAH PEGAWAI YANG MENGURUSKAN MASJID/SURAU

Berikut adalah antara sahsiah diri di kalangan pegawai-pegawai yang menguruskan masjid/surau:
  1. Hendaklah seorang yang beriman, berilmu, berakhlak dan beramal soleh serta melaksanakan tugas dan amanah kerana Allah swt untuk mewujudkan masyarakat yang berilmu, harmoni dan bersatu padu kearah mengekalkan masyarakat yang bertamadun.
  2. Pengurus Masjid hendaklah sentiasa berusaha meningkatkan pengetahuan Islam, undang-undang, peraturan serta kemahiran yang berkaitan supaya tugasnya dapat dilaksanakan dengan lebih cekap dan berkesan.
  3. Mengelakkan diri daripada terlibat dengan isu-isu yang boleh mendatangkan keresahan, ketegangan dan perpecahan di kalangan masyarakat.
  4. Berusaha mengawal dan menjaga keharmonian masyarakat setempat daripada unsur-unsur dalaman dan luaran yang mencemarkankesucian Islam seperti: a. perpecahan masyarakat, b. penyelewengan akidah, c. gejala sosial dan keruntuhan akhlak, d. kegiatan maksiat dan jenayah.
  5. Mengutamakan maslahah dan kepentingan umum daripada kepentingan peribadi.
  6. Tidak boleh menggunakan harta benda masjid kecuali dengan kebenaran.
  7. Ditegah dari terlibat dengan kegiatan yang menyalahi akidah seperti tahayyul, khurafat, bidaah dan sebagainya.
  8. Ditegah dari terlilbat dengan kegiatan yang menyalahi undang-undang jenayah termasuk jenayah syariah.
  9. Pengurus masjid hendaklah sentiasa menghayati nilai-nilai murni dan sifat-sifat mahmudah (terpuji) antarnya ikhlas, penuh keazaman, amanah, tekun, cekap, semangat setiakawan dan menjauhkan diri dari sifat-sifat mazmumah (tercela) antaranya takabbur, riya, bangga diri, wujud dan sebagainya.
  10. Pengurus masjid hendaklah sentiasa memberikan layanan yang mesra kepada semua pihak yang berurusan tanpa memilih kasih.
  11. Taat setia dan patuh kepada arahan Jabatan Agama Johor.
  12. Memberi teguran dengan hikmah dan bersedia menerima teguran.
  13. Pengurus masjid hendaklah memastikan segala kegiatan masjid hendaklah dirancang dan dilaksanakan denga memberi keutamaan kepada waktu sembahyang.
  14. Tidak melakukan perkara yang mencemarkan kesucian masjid seperti: a. Makan minum di tempat solat, b. Bergaduh dan sebagainya.
  15. Tidak membuat apa-apa keputusan yang menyentuh perkara dasar kecuali mendapat kelulusan daripada Majlis/Jabatan Agama/pihak yang bertanggungjawab.
  16. Jangan mengeluarkan apa-apa hukum atau pendapat yang boleh mengelirukan masyarakat (Etika Imam).

No comments:

Post a Comment