ASSALAMU'ALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA..........SELAMAT DATANG KE BLOG MASJID ANNUR..........SEMOGA AMALAN KITA PADA HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM..........MARI BERSAMA-SAMA MENGIMARAHKAN MASJID KITA.

Tuesday 3 April 2012

DARIPADA AL-QURAN: SOLAT DAN KEUTAMAANNYA

Berikut adalah antara ayat-ayat Al-Quran yang menyatakan mengenai solat dan keutamaannya:

  • Katakanlah. " Sesungguhnya petunjuk Allah SWT itulah (yang sebenarnya) petunjuk, dan kita disuruh agar menyerahkan diri kepada Tuhan semesta alam, serta supaya mendirikan solat dan bertaqwa kepadaNya." Dan Dialah Tuhan yang kepadaNya kamu akan dihimpun. (Al An'aam : 71-72)

  • (Allah SWT berfirman), "Aku tidak menciptakan jin dan manusia, melainkan supaya mereka menyembahKu. (Adz Dzaariyaat : 56)

  • Katakanlah, "Apakah kamu memperdebatkan dengan kami tentang A;;ah SWT, padahal Dia adalah Tuhan kami dan Tuhan kamu, bagi kami amalan kami dan bagi kamu amalan kamu. Dan hanya kepadaNya kami mengikhlaskan hati. (Al Baqarah : 139)

  • Siapakah yang lebih aniaya dari orang-orang yang menghalangi menyebut nama Allah SWT dalam masjid-masjidNya? Dan berusaha untuk merobohkannya? Mereka itu tidak sepatutnya masuk ke dalamnya (masjid Allah SWT). kecuali dengan rasa takut (kepada Allah SWT). Mereka di dunia mendapat kehinaan dan seksa yang berat di akhirat. (Al Baqarah : 114)

  • Sesungguhnya solat itu adalah kewajiban yang ditentukan waktnya atas orang-orang yang beriman. (An Nisaa' : 103)

  • Katakanlah kepada hamba-hambaKu yang telah beriman, "Hendaklah mereka mendirikan solat, menafikan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka baik secara sembunyi ataupun secara terang-terangan sebelum datang hari (kiamat) yang pada hari itu tidak ada jual beli dan persahabatan. (Ibrahim : 31)

  • Dia (Allah SWT) telah menamakan kamu sekelian orang-orang muslim dari dulu dan (juga) dalam (Al Quran) ini, agar rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah solat, tunakanlah zakat serta berpegang teguhlah pada tali Allah SWT. Dia adalah pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik pelindung dan sebail-baik penolong. (Al Hajj : 78)

  • Dirikanlah solat pada kedua-dua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan dari malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuiatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang yang ingat. (Hud : 114)

  • Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam, (dan dirikanlah juga solat) Subuh. Sesungguhnya solat Subuh itu disaksikan oleh Malaikat. (Al Israa' : 78)

  • Perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan solat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu. Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa. (Thabaa : 132)

  • Jika mereka bertaubat, mendirikan solat dan menunaikan zakat, maka (mereka itu) adalah saudara-saudara seagama. Dan Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi kaum yang mengetahui. (At Taubah : 11)

  • Dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan rukuklah bersama orang-orang yang rukuk. (Al Baqarah : 43)

  • Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi, serta menghalangi kamu dari mengingati Allah SWT dan solat. Maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu. (Al Maaidah : 91)

No comments:

Post a Comment