ASSALAMU'ALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA..........SELAMAT DATANG KE BLOG MASJID ANNUR..........SEMOGA AMALAN KITA PADA HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM..........MARI BERSAMA-SAMA MENGIMARAHKAN MASJID KITA.

Saturday 7 April 2012

DARIPADA AL-QURAN: TEMPAT IBADAH/MASJID

Berikut adalah antara ayat-ayat Al-Quran yang menyatakan mengenai tempat ibadah/masjid:

  • Sesungguhnya rumah (tempat ibadah) yang pertama kali dibangunkan untuk manusia, adalah Baitullah yang di Bakkah (Mekah) yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi manusia. (Al Imran : 96)

  • (Ingatlah) ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian makam Nabi Ibrahim a.s. tempat solat,. Juga telah kami perintahkan kepada Ibrahim dan ismail, "Bersihkanlah rumahKu untuk orang-orang tawaf, yang ikhtikaf, yang rukuk dan yang sujud. (Al Baqarah : 125)

  • (Diantara orang-orang munafik itu) ada orang-orang yang mendirikan masjid bertujuan menimbulkan kemudaratan (pada orang-orang mukmin) untuk kekafiran dan memecah belah orang-orang Mukmin serta menunggu kedatangan orang-orang yang memerangi Allah SWT dan rasulNya sejak dulu. Sesungguhnya mereka bersumpah, "Kami tidak menghendaki selain kebaikan." Dan Allah SWT menjadi saksi bahawa sesungguh mereka itu adalah pendusta (dalam sumpahnya). (At Taubah : 107)

  • Janganlah kamu solat dalam masjid (yang didirikan oleh orang-orang munafik) itu selama-lamanya. Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar takwa (masjid Quba) sejak hari pertama adalah lebih patut kamu solat di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah SWT menyukai orang-orang yang bersih. (At Taubah : 108)

  • Wahai anak Adam, pakailah perhiasanmu pada setiap kali (memasuki) masjid. (Al A'raaf : 31)

  • Yang akan memakmurkan masjid Allah SWT hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah SWT dan hari kemudian, mendirikan solat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapa pun) selain kepada Allah SWT. (At Taubah : 18)

  • Sesungguhnya masjid-masjid itu kepunyaan Allah SWT, maka janganlah kamu menyembah seseorang pun selain Allah SWT. (Al Jin : 18)

  • Janganlah kamu memerangi mereka (orang-orang kafir) di Masjidilharam, kecuali jika memerangi kamu di tempat itu. Apabila mereka memerangi kamu (ditempat itu) maka bunuhlah mereka. Demikianlah balasan bagi orang-orang kafir. Kemudian jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka sesungguhnya Allah SWT Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Al Baqarah : 191)

  • Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang musyrik itu najis, maka janganlah mereka mendekati Masjidilharam sesudah tahun ini. Dan jika kamu khuatir menjadi miskin, maka Allah SWT akan memberikan kekayaan kepadamu dari kurniaNya, jika Dia menghendaki. Sesungguhnya Allah SWT Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. (At Taubah : 28)

No comments:

Post a Comment