ASSALAMU'ALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA..........SELAMAT DATANG KE BLOG MASJID ANNUR..........SEMOGA AMALAN KITA PADA HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM..........MARI BERSAMA-SAMA MENGIMARAHKAN MASJID KITA.

Tuesday 2 October 2012

KEUTAMAAN SOLAT BERJAMAAH

Dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan rukuklah bersama orang-orang yang rukuk*. (Al Baqarah : 43)
* Maksudnya adalah solat berjamaah. Juga dapat diertikan tunduklah kepada Allah SWT bersama-sama orang-orang yang tunduk.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sembahyang berjamaah itu melebihi sembahyang bersendiri dengan 27 darjat."

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.w.w. pernah mengesan beberapa orang tidak mengikut serta dalam sembahyang berjamaah lalu baginda berkata: Saya hampir-hampir akan memerintahkan orang lain untuk mengimami orang ramai dalam sembahyang, kemudian saya pergi mendapatkan orang-orang yang melewat-lewatkannya (sembahyang berjamaah), lalu saya membakar rumah-rumah mereka.

Dalam sebuah Hadith Marfu' yang diriwayatkan oleh Khalifah Usman r.a. dari Rasulullah s.a.w. bunyinya: Barangsiapa yang menyaksikan bersembahyang Isya' berjamaah, maka ia seolah-olah telah mendirikan ibadat separuh malam. Dan barangsiapa menyaksikan sembahyang Subuh berjamaah pula, maka ia seolah-olah mendirikan ibadat sepanjang malam itu.

No comments:

Post a Comment