ASSALAMU'ALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA..........SELAMAT DATANG KE BLOG MASJID ANNUR..........SEMOGA AMALAN KITA PADA HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM..........MARI BERSAMA-SAMA MENGIMARAHKAN MASJID KITA.

Friday 12 October 2012

TAUBAT

Mengapa kita bertaubat?

Kerana:
  • Manusia pasti berdosa, sama ada dosa kecil atau dosa besar.
  • Dosa penghalang antara manusia dan Allah SWT.
  • Dosa membawa kepada kehancuran sama ada cepat atau lambat.
  • Allah memerintahkan kita untuk bertaubat.
  • Allah SWT mencintai kepada orang-orang yang bertaubat.

Bertaubat bermaksud menyesali yang amat sangat terhadap dosa (segala perkara yang menyalahi perintah Allah SWT) yang telah terjadi, lalu segera  meninggalkan perbuatan tersebut, dan berazam yang kuat untuk meninggalkan dan lagi tidak mengulangi perbuatan berdosa di masa-masa yang akan datang.

"Dan bertaubatlah kamu kepada Allah, wahai sekalian orang-orang Mukmin, semoga kamu mendapat kemenangan." (An Nur : 31)

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha (taubat yang bersungguh-sungguh))." (At Tahrim : 8)

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang mensucikan diri." (Al Baqarah : 222)

Bertaubat itu wajib disegerakan. Ia mesti dilakukan terus menerus dan pada semua masa kerana anggota manusia tidak pernah sepi daripada melakukan dosa. Setiap manusia tidak akan sepi dari semua kekurangan-kekurangan dalam dirinya yang menjadi alasan melakukan dosa.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

"Sebenarnya hatiku juga turut terkena godaan, sehingga aku memohon pengampunan Allah sebanyak tujuh puluh kali dalam sehari semalam."

Oleh yang demikian, Allah SWT telah memuliakan Nabi s.a.w. sebagaimana firmanNya:

"Agar diampuni Allah segala dosamu yang terdahulu dan yang terkemudian." (Al Fath : 2)

Manusia dari sejak mula kejadiannya di dunia ini memang suka benar menurut kehendak hawa nafsunya (perbuatan dosa). Dengan bertaubat yang sempurna bukan sahaja ianya menyesali segala amalan-amalan yang terlanjur menuruti nafsu dan tidak cukup dengan berazam akan menghentikannya, bahkan harus diiringi dengan keazaman untuk mengikis segala kekotoran atau tabir dosa yang menutup pintu hati.

Jika melakukan perbuatan yang berdosa, segeralah bertaubat. Jangan leka seperti seseorang itu sedang tidur nyenyak, apabila datang saat kematian barulah sedar. Ketika itu segala-galanya telah terlambat. Apa gunanya? Sudah tidak ada kesempatan untuk memperbaiki segala keterlanjuran dan kesalahannya  (segala dosa).

Firman Allah SWT:

"Dan bukanlah taubat itu bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan-kejahatan, lalu bila seseorang mereka didatangi oleh maut ias pun berkata: Sesungguhnya aku bertaubat sekarang." (An Nisa' : 18)

"Sesungguhnya taubat yang dapat diterima Allah untuk orang-orang yang mengerjakan kejahatan kerana kebodohan, kemudian mereka bertaubat dalam masa yang dekat." (an Nisa' : 17)

Taubat yang dikira sah dan benar ialah taubat yang diiringi dengan keimanan yang teguh. Apabila telah bertaubat, hendakhah ianya dijaga selagi hayat dikandung badan dan sentiasa menyesali atas setiap dosa yang telah dilakukan. Sebaik-baiknya seseorang itu sentiasa menghisab diri sendiri setiap hari, mengira segala keburukan dan dosa yang dilakukan, kemudian cuba menggantikannya dengan berbagai kebajikan. Moga-moga dengan cara yang demikian ia akan menebus dan menghapuskan dosa-dosanya. 

Taubat itu sebenarnya mempunyai syarat-syarat khusus yang akan menentukan sama ada ia akan diterima atau tidak oleh Allah. Syarat-syarat taubat meliputi:
  • Ikhlas ingin bertaubat - Apa saja amalan, walaupun caranya benar di sisi syariat namun bukan kerana Allah, amalan itu tetap tertolak. Begitu jugalah dengan taubat, Allah tidak akan menerima taubat seseorang melainkan ia dilakukan dengan rasa ikhlas hanya kerana Allah semata-mata, bukan kerana manusia atau dunia.
  • Meninggalkan segala dosa - Ia bermaksud meninggalkan segala bentuk maksiat sama ada pernah atau tidak pernah dilakukannya. Hendaklah dia berusaha bersungguh-sungguh untuk menghilangkan akar-akar kemaksiatan yang ada dalam hatinya agar kembali bersih dan suci, meninggalkan segala larangan Allah dan melaksanakan apa-apa yang diwajibkan ke atas dirinya.
  • Menyesal atas dosa yang dilakukan - Orang yang bertaubat hendaklah benar-benar menyesal atas segala kejahatan yang pernah dilakukannya pada masa lampau. Dia merasa sedih di hadapan Allah atas dosa-dosanya dan mengakui bahawa kelakuannya itu adalah perbuatan yang salah di sisi agama.
  • Tidak mengulangi lagi perbuatan maksiat - Orang yang bertaubat hendaklah bertekad untuk tidak lagi mengulangi segala perbuatan maksiat pada masa hadapan. Sesungguhnya taubat yang diselangi dengan pengulangan perbuatan dosa adalah taubat golongan pendusta yang Allah tidak akan ampuni dan memasukkannya ke dalam syurga.
  • Dikerjakan sebelum ajal tiba - Sesuatu taubat itu akan diterima Allah apabila ia dikerjakan sebelum waktu ajalnya, juga sebelum tiba Hari Kiamat. Bila sahaja Malaikat Maut telah datang menjemput, maka taubat pada waktu itu sudah tidak berguna lagi. “Dan tidaklah taubat orang-orang yang mengerjakan kejahatan itu diterima oleh Allah hingga apabila ajal datang kepada seseorang di antara mereka, barulah mereka mengatakan: ‘Sesungguhnya saya bertaubat sekarang.’ Dan tidak pula taubat orang-orang yang mati dalam kekafiran diterima-Nya. bagi mereka telah Kami sediakan seksa yang pedih.” (An Nisa’ : 18)
  
Janji Allah SWT kepada orang-orang yang bertaubat:
  • Taubat itu jalan menuju keberuntungan. Allah berfirman: “Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.” (24:31). Ibnul Qoyyim berkata: “Janganlah mengharapkan keberuntungan kecuali orang-orang yang bertaubat.”
  • Malaikat berdoa untuk orang-orang yang bertaubat. Allah berfirman: “(Malaikat-malaikat) yang memikul `Arsy dan malaikat yang berada di sekelilingnya bertasbih memuji Tuhannya dan mereka beriman kepada-Nya serta memintakan ampun bagi orang-orang yang beriman (seraya mengucapkan): ‘Ya Tuhan kami, rahmat dan ilmu Engkau meliputi segala sesuatu, maka berilah ampunan kepada orang-orang yang bertaubat dan mengikuti jalan Engkau dan peliharalah mereka dari siksaan neraka yang bernyala-nyala.” (40:7).
  • Mendapat kemudahan hidup dan rezki yang luas. Allah berfirman: “Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubat kepadaNya. (Jika kamu, mengerjakan yang demikian), nescaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik (terus menerus) kepadamu sampai kepada waktu yang telah ditentukan.” (11:3). Dan firman Allah: “Dan (dia berkata): ‘Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertobatlah kepada-Nya, niscaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu, dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu, dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa.” (11:52). Dan Allah berfirman: “Maka aku katakan kepada mereka: ‘Mohonlah ampun kepada Tuhanmu - sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun - niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepada-mu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.’”
  • Penghapus kesalahan dan pengampun dosa. Dalam hadis qudsi, Rasulullah bersabda: “Wahai anak adam, sesungguhnya engkau telah berdoa padaKu dan mengharap padaKu, Aku telah ampunkan dosa-dosamu dan Aku tak menghiraukan. Wahai anak Adam, andaikan dosa-dosamu setinggi langit, kemudian engkau meminta ampunan padaKu, Aku akan mengampunimu, dan Aku tidak menghiraukan. Wahai anak Adam, andaikan kamu datang padaKu dengan kesalahan sebesar bumi, kemudian engkau tidak pernah mensekutukan padaKu dengan suatu apapun, Aku akan datang padamu dengan ampunan sebesar bumi pula.” Dan Rasulullah bersabda: “Orang yang bertaubat dari kesalahan bagaikan orang yang tidak punya dosa.” Dalam hadis yang lain: “Taubat itu menghapuskan dosa-dosa yang lalu.”
  • Hati menjadi bersih dan bersinar. Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya seorang mukmin jika melakukan perbuatan dosa, maka akan terjadi titik hitam di dalam kalbunya, jika dia bertaubat dan minta ampun pada Allah, kembali cemerlang hatinya, jika dosanya bertambah, bertambah pula titik hitam tersebut, hingga menutupi hatinya. Itulah “ar-ron” yang disebut oleh Allah dalam firmanNya: "Sekali-kali tidak (demikian) sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutupi hati mereka.” (HR. Tirmidzi).
  • Dicintai Alla SWT. Allah SWT berfirman: “Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.”

No comments:

Post a Comment