ASSALAMU'ALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA..........SELAMAT DATANG KE BLOG MASJID ANNUR..........SEMOGA AMALAN KITA PADA HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM..........MARI BERSAMA-SAMA MENGIMARAHKAN MASJID KITA.

Wednesday 22 January 2014

HIKMAH DISEBALIK KETIKA BERWUDHU'

Hikmah semasa kita berwudhu'
  1. Ketika berkumur, berniatlah kita dengan, “Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini”. Penjelasan: Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.
  2. Ketika membasuh muka, berniatlah kita dengan, “Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini”. Penjelasan: Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.
  3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kita dengan, “Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku ditangan kanan ku ini”. Penjelasan: Ahli syurga diberikanhisab-hisabnya di tangan kanan.
  4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kita dengan, “Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini”. Penjelasan: Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri.
  5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kita dengan,”Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu”. Penjelasan: Panas di Padang Mahsyar macam matahari sejengkal di atas kepala.
  6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kita dengan,”Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini” Penjelasan: Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.
  7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kita dengan.”Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim”. Penjelasan: Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali.
  8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kita dengan,”Ya, Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat” Penjelasan: Qada’ dan Qadar kita di tangan Allah.

Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmahnya yang tersendiri. Bersyukur dan bertaubatlah selalu.

No comments:

Post a Comment